Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
SVADBA V KÁNE GALILEJSKEJ
V Káne Galilejskej bola svadba. Bola tam aj Ježišova matka. Na svadbu pozvali aj Ježiša a jeho učeníkov. Keď sa minulo víno, povedala Ježišovi jeho matka: „Nemajú vína.“ Ježiš jej odpovedal: „Čo mňa a teba do toho, žena? Ešte neprišla moja hodina.“ Jeho matka povedala obsluhujúcim: „Urobte všetko, čo vám povie!“ Stálo tam šesť kamenných nádob na vodu, ktoré slúžili na očisťovanie, ako bolo zvykom u Židov, každá na dve až tri miery. Ježiš im povedal: „Naplňte nádoby vodou!“ A naplnili ich až po okraj. Potom im povedal: „Teraz načrite a zaneste starejšiemu!“ A oni zaniesli. Keď starejší ochutnal vodu premenenú na víno – on nevedel, skade je, ale obsluhujúci, čo načierali vodu, to vedeli –, zavolal si ženícha a vravel mu: „Každý človek podáva najprv dobré víno a horšie až potom, keď si hostia upili. Ty si zachoval dobré víno až doteraz.“ Toto urobil Ježiš v Káne Galilejskej ako prvé zo znamení a zjavil svoju slávu. A jeho učeníci uverili v neho. (Jn 2, 1-11)
Svätého Hieronyma sa raz opýtali, prečo Ježiš na svadbe v Káne Galilejskej premenil až toľko vody na víno, že ho počas svadby nebolo možné vypiť. On odpovedal: „To preto, aby sme z neho mohli piť aj my dnes.“
Vzťah Boha k vyvolenému národu je viac ráz v Písme pripodobnený k vzťahu ženícha s nevestou a hojnosť najjemnejšieho vína pre starozákonného človeka znamenala príchod dávno očakávaných mesiášskych čias. Ježiš prichádza na svadbu ako pravý Ženích. Privádza so sebou Matku i učeníkov, zárodok novej rodiny, Cirkvi.
Svadba v Káne sa udiala na tretí deň. Nie je jasné, ku ktorému predošlému dátumu evanjelista výraz tretí deň vzťahuje. Nie je to údaj časový, ale symbolický. V Starom zákone je tretí deň dňom zjavenia Boha, ako to dokumentuje napríklad správa o stretnutí Boha s Izraelom na Sinaji: Keď nastal tretí deň, začalo za rána hrmieť a blýskať sa... Pán zostúpil na vrch Sinaj v ohni. (Ex 19, 16-18). V kontexte Knihy Genezis je tretí deň dňom, kedy Boh učinil až dve diela – dal zemi vynoriť sa z vôd a zároveň je tento deň prvým dňom života na zemi, lebo sa v ňom objavili zelené rastliny. V tento deň sa v správe o stvorení až dva razy hovorí A Boh videl, že je to dobré. Aj preto Židia uzatvárali manželstvá v tretí deň týždňa (náš utorok), lebo tento deň považovali za dva razy požehnaný Bohom. Zároveň možno v treťom dni začuť odkaz na Kristovo zmŕtvychvstanie.
V miestnosti stojí šesť nádob. Číslo šesť je symbolom neúplnosti, nedokonalosti. K sedmičke, ktorá je v biblickej reči symbolom dokonalosti a úplnosti, jej vždy bude čosi chýbať. Nádoby sú z kameňa. Rovnako ako tabule Zákona, ktoré dostal Izrael na Sinaji. Sú prázdne. Náboženstvo založené na príkazoch a zákazoch už bolo vyprázdnené. Ani my si s takýmto náboženstvom nevystačíme. Neosloví ľudí, ktorí hľadajú Boha. Nemá iskru, náboj, život.
Ježiš káže naplniť nádoby vodou. Vodu používali Židia na očisťovanie. Tá ale k skutočnému očisteniu nestačí. Ľudstvo samo si bez Božieho zásahu nedokáže zabezpečiť to najpodstatnejšie – spásu a plnosť života. Ježiš premieňa vodu na víno a neskôr na krv, ktorá jediná má moc očistiť človeka od hriechu. Posledné, nové víno je lepšie ako prvé, staré (Mt 9, 17). Naplnenie až po okraj je obrazom „túžby“ Boha, aby mu človek patril úplne celý.
Evanjelista sústreďuje pozornosť aj na Ježišovu Matku. Nám sa Ježišov rozhovor s ňou zdá nezdvorilý a tvrdý. Viacero biblistov sa pokúšalo o jeho zmiernenie, ale známky odstupu a odmeranosti v ňom vždy budú prítomné. Označenie Márie ako ženy – rovnaké, akého sa jej dostane pod krížom – ju už teraz zaraďuje do príbuzenstva na základe viery, a nie podľa pokrvných zväzkov.
Prekvapujúca je Máriina reakcia na Ježišove slová. Napriek zdanlivému odmietnutiu hovorí obsluhujúcim: „Urobte všetko, čo vám povie.“ Nehovorí: „On povedal, aby ste urobili všetko, čo povie.“ Jej viera je oproti viere iných postáv Jánovho evanjelia (Nikodém, Samaritánka, Marta) „dokonalejšia“. V slovách „urobte všetko, čo vám povie“ tiež vidíme odkaz na Starý zákon: na formulu viery, akou Izrael odpovedal na prísľuby Zmluvy zo Sinaja: „Budeme robiť všetko, čo hovoril Pán.“ (Ex 19, 8). Slová Márie „urobte všetko, čo vám povie“ sú zároveň poslednými jej slovami uvedenými v evanjeliách, akýmsi duchovným testamentom pre človeka, ktorý uveril.
Viac o tomto evanjeliu (vrátane príbehu) sa môžete dočítať v knihe Nad evanjeliom "C" (Horčičné zrnká), ktorú si môžete zakúpiť vo Vydavateľstve Georg alebo v kníhkupectvách.
Ak vás zamyslenia oslovujú, napíšte nám na adresu peter-kurhajec@naex.sk. Za vašu spätnú väzbu vám budeme vďační.
|
|